|
A Szépségápolás
történetéből I.
Azt már mindenki tudja, hogy a
szépítőszerek, festékek és illatosítók használatáról már az ókor óta vannak
ismereteink. Korok szerint változott ennek a divatja, attól függően, hogy az
adott kor eltűrte-e vagy sem, hozzátartozott-e a társadalmi elváráshoz. A
reneszánsz idején a humanista eszmény is megalkotta a maga ideális szépségét.
Neves asszonyok készítették otthonukban a krémjeiket, melyek messze földön
híressé és keresetté váltak. Itáliában a test és a lélek arányának harmóniájáról
beszéltek, melyhez filozófiát is társítottak. Előírták, hogy a tökéletes és
követendő szépség milyen legyen. Eszerint a nyak hosszú, vékony és ovális az
arc, feltétlenül fekete a szem, a szempilla és a szemöldök. Fehérnek kell lennie
a kéznek, a bőrnek és a fogaknak, a haj pedig dús szőke, a mézhez hasonló színű.
Az ajkak, az orca és a köröm pedig piros. Nehéz dolguk lehetett a déli típusú
asszonyoknak, hiszen tudjuk, hogy a természet másfajta adottságokkal áldotta meg
őket. Bőrüket saját eljárás alapján próbálták meg fehéríteni, a fekete
hajkoronát pedig áldozatos munkával kiszőkíteni. Sáfrányból és citromból készült
kencét kentek a hajukra, és bőrüket lepelbe borítva hosszú napokig ültek a
házaik teraszán, süttetve a hajukat a nap alatt. Parfümjeik pézsmaillatúak
voltak. Koruk kurtizánjai művelték a szépségkikészítést legmagasabb fokon,
melyet utánoztak.
A 17.
században lett őrületes divat a toronymagas hajviselet, és az első női
fodrászszalon 1635-ben nyílt meg Párizsban. Arcukat szublimát, ólomfehér és
spanyolvörös festékekkel befedve mérgezték nap mint nap. Diderot szerint győzött
a „fertelmes cinóbervörös”. A higiénia nem volt a tetőpontján, kellemetlen
testszagukat a literszámra magukra locsolt illatosítókkal próbálták
ellensúlyozni. Még szerencse, hogy túléltük! E túlzásokra reagálva a 19. század
női felhagytak az ilyen mértékű festékhasználattal. Púdereiket finom gyöngyökből
és gyöngyházból állítottak elő, legáltalánosabb alapanyag azonban a bizmut volt.
A hangsúly a higiéniára és testápolásra helyeződött. Divatos keleties nevű
kozmetikai termékeket reklámoztak, cikkek és könyvek jelentek meg a természetes
szépség ápolás tanácsaival, óvták vevőiket az egészségre ártalmas anyagoktól,
így a sorozatban készült krémektől. Ellenálltak a Pond's krémekkel szemben is.
Előtérbe helyezték a házi készítményeket, például tojásfehérje pakolást, bőr
frissességre vékony, marhahússzelet pakolást, korpafürdőt, narancs és
jázminvirágos fürdőt. 1828 óta használhatták a Guerlain jó minőségű termékeket.
1866-tól a cinkoxidból készült púdert, és a japán rizspor is elterjedt. Ennek
ellenére mindig voltak sarlatánok, akik csodát ígérve, tönkretették és
elcsúfították a megszépülni vágyó hölgyeket!
Az ipari forradalom fejlődése
kihatott a vegyészet előmenetelére is. Párizs az elegancia és kifinomult ízlés
fővárosa, amikor az érdeklődők a világkiállításra érkeznek ide. A nők
versengenek a szépség és luxus dolgában. A korabeli krónikák pedig tele vannak a
különcségek és a botrányok históriáival. Újfent rengeteg házilagos és kockázatos
recept cserél gazdát, melynek egyetlen célja a férfiak meghódítása bármi áron.
Gépi eljárások előnyeiről zengnek a reklámok, melyek állítólag kiegyenesítik,
lekeskenyítik az orrokat, kenőccsel bevont gumimaszkok, ránctalanítóval
átitatott szalagok. Mindenki fiatalos hamvas bőrt szeretne, eltüntetni minden
bőrhibát. Ez már nagyon ismerős probléma számunkra is. Az alakot is fűzőbe
szorítják, darázsderék, kidomborított keblek és tompor a nőiességért, egyesek a
szófogadatlan bordákat sebész által kioperáltatják, vagy áthelyeztetik.
Megjelennek az első samponok, főzött fekete szappanból és szódakristályból,
összetétele miatt azonban csúnya lerakódások keletkeznek a fejbőrön. Drasztikus
hatású az olíva- és kókuszolajjal kevert lúgkőszappan is. Hihetetlen, de a 20.
század elején, újra tartja magát az a hit, hogy a testi higiénia veszélyes az
egészségre! A párizsi akadémia óva int a rendszeres tisztálkodástól, mert
„megereszkedik az izomzat, megfakul a bőr, továbbá meddőséget okoz és elrontja
az ember kedvét”. Számos vita tárgya, hogy meg kell mosni az arcot, vagy nem!
Szót is fogadtak az okos lányok, és elterjedt a „cicamosdás”. Amerikában
betiltották a fürdőkád használatát. Hosszú idő után Angliában lesz újra divat a
fürdés.
A Szépségápolás történetéből II.
A test-
és arcápolás modern fejlődése Harriet Hubbard Ayer-től számítható. Az ő helyére
lépett később Elizabeth Arden és Helena Rubinstein, megkezdődik a
szépségszalonok időszaka. A felismerésekhez szükség van vegyészeti újításokra és
a haladó szellemű fogyasztókra is. 1889-ben megjelenik a fűző helyett a
melltartó, Herminie Cadolle fűzőkreátor alkotásában. Színésznők levágatják a
hajukat, néha egészen fiúsra, az ismert írónő Colette, férfi ruhát hord, elválik
férjétől. Az átlagnő, csak a '20-as években szakít a béklyókkal. A
fodrászszalonokba bekerül a szárítógép őse, Eugéne Schueller feltalálja a
hajfestéket, megalapítja cégét, mely később L'Oréal néven óriási karriert fut
be. Egy hamburgi patikus kikever egy olajos-vizes alapú emulziót, ami megfékezi
a bőr vízkészletének elpárolgását, a Nivea nevet adja neki. Tehát
megfogalmazódik a hidratálás fogalma. Az egészségügy és orvostudomány fejlődése
magával hozta, hogy betiltották a mérgező anyagokat, így a kozmetikai termékek
is egészségesebbek lettek. 1886 óta alkalmazzák a savak és elektromos áram
segítségével a hámlasztást, a peeling ősét. Eltávolítják a bőrszövet felső
részét, hogy frissességet adjanak a bőrnek. Parafin befecskendezésével képesek
megduzzasztani az orcát, vagy a szemhéjat, eltüntetve a ráncokat. Az arcfesték
palettája is kiszélesedik, folyamatosan megújulnak a színek, legsikeresebb a
francia Coty és Caron márka termékcsaládja. Természetessé válik a smink,
elsődleges cél az egészséget jelentő rózsás-sápadt hatás elérése. A Bourjois cég
gyárt '12-ben először púder jellegű pirosítót préselt formában, az addigi krémes
vagy folyékony helyett. Az új utazó neszesszerbe, a krémek és púderek mellé
bekerülnek a szemöldökceruzák, ajakrúzsok és körömlakkok is. Európa előtt
megnyílik az arab világ kultúrája. Hennával és fekete porral festik a szemüket.
Gondoljunk a némafilmek világára, ott is használják ezt a trükköt, kihasználva,
hogy a fekete kontúr megnagyobbítja a szemet. Olaszországban megszületik a dívák
korszaka, megjelennek a femme fatale, azaz a végzet asszonyai. A filmipar
kitermeli a mai értelemben vett sztárokat. Lapok közlik életüket, botrányaikat,
kalandjaikat és gázsijukat.
Az I. Világháború azonban
megszakítja ezt a töretlen fejlődést, a nők is részt vállalnak a háborús
feladatokból, vagy az otthon maradottak ellátásáról kell gondoskodniuk. Ezáltal
a kemény munka által azt is bebizonyították, hogy a férfivilág munkáját is
képesek elvégezni, kivívva ezzel függetlenségüket. Praktikusabb lesz a viselet,
rövidebbek lesznek a ruhák. A sötét kosztümhöz blúzt, alatta melltartót és
harisnyatartót hordanak. A kórházak elengedhetetlen fertőtlenítése példamutató
lett, a polgári élet tisztasági igényességére is. A plasztikai sebészet is
elindult a maga térhódító útján, melyet a háborús sérülteken helyreállító,
esztétikai műtétek végrehajtása hívott életre eredetileg. A bőrápolás területén
vakmerő szokások terjedtek el, a mandulával kevert, nyers vagy főtt, tört vagy
reszelt burgonya lemosótejként, tisztítópasztaként vagy bőrlágyító kenőcsként
szolgált. Szájvíz helyett, fogkrém - barnás színű, karbolsav illatú szappan -
használata terjed. Chanel diktálta az egészen rövid haj divatját, és megjelenik
a dauer őse a hajgöndörítő gép, amellyel végre tartós hullámokat tudnak
készíteni. A háború utáni fellélegzés, fiatalos, dinamikus változásokat hoz
magával. Divatba jön a jazz, a charleston és a sportautó, a képzőművészetekben a
szürrealizmus és az art deco, ami azért is fontos nekünk, mert a szépészeti
kellékek csomagolásának, dobozkáinak díszítése szorosan összefüg az aktuális
stílusirányzattal. Minden egyes csomagolás valóságos kis remekmű és miniatúra,
melyeket gyakran híres festők terveznek meg.
Új nőideál jelenik meg, aki a
férfiakból kiábrándult, független, nyilvánosan dohányzik és botrányt kavar. Elég
csak Joséphine Baker szélsőséges példáját megemlíteni, mindenki tudja miről van
szó, ez a sötét bőrű táncosnő egzotikus erotikájával bűvöli el a varieté
világát. Párizsban születik meg az igazi sikere. Amerikában 1921-ben
választják meg az első szépségkirálynőt, s ettől kezdve divatba jön a
szépségversenyek rendezése világszerte. A legszebbek számára lehetőség nyílik a
modellkedésre a szépségiparban, de igazán vonzó szakma akkor kezd lenni, amikor
'23-ban John Robert Powers megalapítja az első modellügynökséget. A nagyon sok,
száműzött orosz arisztokrata, akik Franciaországban élnek a szláv hatású a
gyöngysminket hozzák magukkal, kevés folyékony viaszt helyeznek a szempilla
végére, gyöngysorhatású látványt elérve vele. Mivel a ruha leegyszerűsödött,
önálló elkészítése is lehetővé vált, a csináld magad mozgalom hihetetlen
méreteket öltött, egyrészt a háború utáni szükség, másrészt a fogyasztási vágy
kielégítésére. Képes női újságok szabásmintái nyújtottak ehhez segítséget. A
fiús alkat elérése érdekében a kebellaposító, a csípőszorító és a combok szoros
elkötözésétől sem riadnak vissza a nők. A divat követése a hajviseletben igen
jól meghatározható, ezért a fodrászatok és a hajvágás technikája rohamos
fejlődésnek indult. Franciaországban tíz év intervallumában huszonötezer
fodrászműhely nyílt meg! A hajgöndörítést és berakást gőzgép segítségével
végzik, a londoni Karl Nestlé találmánya alapján. A hajápolási termékek
fejlődése is párhuzamos az igényekkel, a Ströher testvérek, a Wella cég
alapítói, a tartóshullámgépek szabadalmának tulajdonosai. Hamarosan piacra
dobják az ehhez szükséges folyadékot és hajápoló krémeket az Eugéne név alatt. A
L'Oréal kifejleszti az ősz hajra való festéket.
A Vogue 1921-es száma
részletesen leírja, hogy egy „jólnevelt” hölgynek illik ismerni a smink
fortélyait és használni is azt. A mozinak is meghatározó lesz a szerepe az átlag
ember divatjában. A hollywoodi stúdiók ezentúl sminkessel dolgoznak, akik a
felvételek során folyamatosan ügyelik, hogy a színészek arcfestéke a helyén
maradjon. A filmes igények kielégítésére fejlesztik ki a tartós kozmetikai
cikkeket, mint a csókálló rúzs, szempillagöndörítő és a vízálló szempillafesték.
Az erősebb smink lesz a divat, és a mozinézők milliónyinak követendő minta, amit
a kedvenc sztárjaik viselnek a vásznon. Kezdenek odafigyelni arra, hogy a
szemfesték és rúzs színe harmonizáljon a ruha színével! A sportolás iránti
igény, elfogadtatta a lebarnult bőrt, mint az egészség jelképét, Coco Chanel és
Jean Patou tervezők divatba hozzák a tengerparti napozást és a hozzá tartozó
kényelmes viseletet, a jersey trikót, a bő nadrágot, csíkos Chanel fürdőruhát és
Patou napolaját. | |