Léber Barbara ruhái
Sokszor, sok helyen látható a kép: Görög Zita hosszú, fehér, a végtelenségig
nőies mennyasszonyi ruhában. A ruhákon csipke és tüll, hosszú, selyem redők
esnek alá. A tervező pedig Léber Barbara.
- Az első mennyasszonyi ruhát magamnak terveztem – mondja Léber Barbara. – Az
anyagokat Bécsből kellett meghozatni hozzá… Finom, letisztult modell volt.
Szabadon hagyta a vállamat, és alatta széles sávban az anyagból varrott rózsák
díszítették.
Léber Barbara ruhái a nőiességet, finomságot fejezik ki
azóta is. Első szalonját 2000-ben nyitotta – úgy tartja a legjobb időben. Akkor
még a piac mindkét oldala – a keresleti és a kínálati is – kialakulóban volt.
Bár az is igaz, ha nem lett volna tehetséges vagy nincs szükség arra, amit
kínál, akkor nyithatott volna bármikor...
- Ahhoz, hogy valaki ebben a szakmában – de akár a többiben is –
érvényesüljön, kitartás, erő, tehetség és legfőképpen akarat kell – folytatja. –
Mindig és minden körülmények között meg kell próbálni megvalósítani a célunkat.
A tudás később is megszerezhető, ugyanis az nem állandó és nem egyszintű. Sok
fiatal jár hozzám, hogy megnézzem, véleményezzem a munkájukat: látszik, ha
valaki tehetséges. Még akkor is, ha az ízlés- és stílusvilága távol áll tőlem.
Azonban sokszor hiába tehetséges valaki, annyira kiforratlan, hogy megfelelő
képzés nélkül kevés.
Fülecskés Szex és New York
Léber Barbarát már egészen gyerekkorától a ruhák, a tervezés érdekelte. Volt
egy régi játék, amelyen egy papír alakra lehetett fülecskék segítségével
ráhajtogatni a különböző ruhákat. Kezdetbe erre az alakra rajzolt… Aztán
készített magának saját papírmodellt, nőies alakkal – hozzá nőies ruhákkal. A
játékok egyszerre változtak, alakultak a tervezőkészséggel: az első „baba” még a
hetvenes évek stílusát idézte, a negyedik már a nyolcvanas diszkóvilágának nője
volt. A „modelleket” öltöztette, játszott velük. A négy baba együtt járt
kirándulni, uszodába…
Az Iparművészeti Főiskolára csak másodszorra vették fel – az első felvételit
ő maga sem vette komolyan. Bár a korábbi felvételi beszélgetésen a
konfekcióipart tűzte ki célul, mire végzett – megszűnt a konfekcióipar is.
-
A tervezés viszont alkalmazott művészet – tartja Léber Barbara – ha konfekciót
kellene terveznem, biztosan meg tudnám oldani azt is.
Kritikák és a nyíló
olló
Bár Magyarországon egyre több az olyan tervező, akiknek nevét nem csak
egy-egy műsort támogató címlistáról ismerünk, hanem külföldön is jegyeznek,
sokszor éri kritika a divatipart, mely szerint „munkásai” kicsit elcsúsztak.
Vagy olyan cuccokban nyomulnak, amely a turkálók világát idézik, vagy a
szuperelegáns, szuperdrága közönséget szolgálják ki.
- Hiányzik itthon a középút, mert hiányzik a stabil középréteg is. Az olló
pedig évről-évre egyre csak nagyobbra nyílik – magyarázza Léber Barbara. –
Vannak olcsó ruhák, amelyek a középutat jelentik, hiszen ízlésesek és
megfizethetőek. De ezekkel a tömegmárkákkkal a magyar tervezők nem tudnak
konkurálni. Ugyanis ha a saját módszerükkel, saját munkaerővel akarnának,
próbálnánk hasonlót előállítani, akkor az nagyon drága lenne. Voltak már erre
próbálkozások – rendre bukás, illetve árbeli eltolódás lett a vége.
"Bárhová szívesen"
- Nagyon szeretem Léber Barbara ruháit. – mondja Görög Zita. – Kifinomultak,
tiszták a modelljei, és ez a stílus kevésbé jellemző itthon. Ritka az is, hogy
egy vérbeli nő tervez ennyire nőies ruhákat, amelyek álomszerűek, meseszerűek,
de hordhatóak is. Nem megy el az extravagancia irányába, hanem természetesen
párosítja az anyagokat, ami nekem nagyon tetszik.