| Vivienne Westwood
Ha az utóbbi évtizedek divatját kutatva, megpróbálnánk megtalálni a sokad reneszánszát élo punk stílus eredetét, nagyon hamar Vivienne Westwood nevére bukkannánk. A hatvankét éves brit divattervezono bár már ritkábban használ biztosítótuket kész ruhadarabjaihoz, a mai napig megdöbbenti bemutatóinak közönségét. Legutóbb például nem is annyira ruhadarabjaival, hanem azzal, hogy férfi modelljeinek noi mellei voltak.
Vivienne Westwood élete legalább annyira izgalmas, mint amennyire ruhái hatással vannak a divat alakulására. Vivienne Swire kisvárosi munkás szülök gyermekeként látta meg a napvilágot 1941-ben. Néhány évvel azután, hogy családjával Londonba költözött, egy elhibázott döntésnek köszönhetoen 21 évesen hozzáment Derek Westwoodhoz, akitol Ben nevu fia született. Viviennek azonban hamar elege lett a háziasszony szerepbol, és gyermekével Gordon bátyjához költözött, aki megosztotta lakását néhány filmes barátjával és azzal az emberrel, aki gyökeresen megváltoztatta Westwood életét. Malcolm Edwards, vagyis Malcolm McLaren, nem csak Westwood életét forgatta fel, de mint a Sex Pistols punk banda menedzsere az angol zenei színteret és a közéletet is.
Szakadt punkok
Westwood és McLaren barátságából szerelem és munkakapcsolat lett, illetve néhány évvel késobb egy közös gyermek is. A pár 1971-ben megnyitotta elso üzletét, melyben kezdetben „jampec” szereléseket árultak, lázadva az akkori kor hippi divatja ellen. Ám a jampi-orület nem tartott sokáig. Vivienne tüsire vágta és kihidrogénezte haját – megteremtve a hajviseletet, ami késobb a punk védjegyévé vált – majd 1973-ban elkezdte gyártani lázadó feliratokkal díszített pólóit. Számos név- és stílusváltás és egy New York-i látogatást követoen Kings Road-i üzletüket „Sex” névre keresztelték át. Nem csak az új névvel, de saját gyártású fétis tárgyaikkal és ruhadarabjaikkal is felhívták magukra a figyelmet. Nem kis megbotránkozást kelto szétvagdosott, felhasított, biztosítótukkel teleaggatott darabjaik, lasztex és bor nadrágjaik, lázadó szlogeneket harsogó pólóik a szegényebb társadalmi osztályokból származó (vagy azokkal szimpatizáló) punkok kedvenc ruhadarabjaivá váltak.
Modern kalózok
Westwood felöltöztette a punkokat, és ahogy ok megváltoztatták a zenét, o megváltoztatta a divatot. Kevés divattervezo mondhatja el magáról, hogy akkora hatással bírt volna kulturális és társadalmi változásokra, mint Vivienne Westwood. Ahogy a pop zene és a társadalom változott, úgy alakult Westwood világnézete is. A nyolcvanas évek kezdetét az „új romantika” jellemezte. A Boy George, Spandau Ballet vezette mozgalom hátat fordított a nemi megkülönböztetésnek, korlátoknak az öltözködésben; extravagáns jelmezekben, erosen kisminkelve léptek színpadra. Az akkor már igencsak népszeru Westwood válasza a modernkori „Pirate Collection”, vagyis kalóz kollekció megkreálása volt. A kollekció annyira sikeres lett, hogy az 1981-es londoni debütálását követoen, Westwoodot meghívták Párizsba, hogy ott is bemutassa azt, és ezzel o lett a második brit divattervezo Mary Quant után, aki eljutott a divat fovárosába. 1982-ben Westwood megnyitotta második boltját Londonban, miközben az elsot ismét átkeresztelte: World’s End névre. ( ’Világvége’ – az üzlet azóta is ezen a néven található meg. ) Egy évvel késobb Westwood végleg búcsút intet McLaren-nek, majd 1984-ben Calvin Klein, Claude Montana, Gianfranco Ferre és Hanae Mori társaságában bemutatta darabjait Tokióban a „legjobb 5” divattervezo showján.
Újraértelmezett klasszicizmus
Az 1984 más szempontból is fontos volt: ismét egy stílusváltás következett be, és hátat fordítva a fiatalos, utcai viseleteknek Westwood a tradicionális brit szabásokhoz, anyagokhoz és a 17-18. századi muvészethez fordult ihletért. Egyedüli noként 1989-ben a világ hat legjobb tervezojének díjával tüntetik ki. 1990-ben Firenzében Pitti Uomoval bemutatta elso kizárólag férfiak számára készült kollekcióját, és még abban az évben megkapta az elismero brit év tervezoje díjat, majd 1991-ben ismét meghívták Japánba. 1992-ben újra megkapta az év tervezoje díjat, majd 1993-ban Gold Label és Red Label néven kettéválasztotta haute couture és pret-a-porter kollekcióit. 1998-ban kikerült férfi-noi sorozata Anglomania néven vált ismerté. Az utóbbi években Wetwood nem csak rendkívül finom, egyszerre bonyolult és letisztult férfi-noi ruhadarabokkal, de fehérnemu kollekcióval (Les Coquetteries), szemüveg és napszemüveg sorozattal, cipo designnal, valamint két illattal (Boudoir és Libertine) is elorukkolt.
Míg Westwood McLarentol született fia Joe a kihívó fehérnemuirol ismert Agent Provocateur tulajdonosa, Westwood maga is képes a mai napig megdöbbenteni a világot. Míg 2000-ben közel azonos ruhadarabokat adott férfi és noi modelljeire, 2003-as bemutatóján össze is vonta ezeket és noi mellekkel felruházott férfi modelleken mutatta be klasszikus kötött darabjait.
| |