Egyes férfiak egyenlőtlennek tartják a munkahelyi öltözetek nemi
különbségeit. Olykor sértetten zúgolódnak a nők munkahelyi viselete miatt, mert
úgy gondolják, a nők sikereinek markáns eszköze a ruha. Míg a nők széles
spektrumon válogathatnak a reggeli készülődéskor, addig a férfiak számára
igencsak behatárolt a munkahelyi öltözet: ing, nyakkendő és öltöny.
Azonban nem volt ez mindig így. Száz éve a nők még hevesen
utánozták férfi kollégáik öltözködését, jól szabott zakó dukált a dolgozó nőnek,
addig mára szakértőjévé lettek a finom, ám jelentős választéknak a munkahelyi
öltözködés terén.
Kosztüm lázadás
A XIX. Század végén a középosztálybeli, iskolázott nők kosztümöt
viseltek szakszerű hivatásgyakorlásuk szimbólumaként.
Anthea Jarvis, a manchesteri Kosztüm Kiállítás kurátora szerint
"az 1890-es években a kosztümös nők komoly és hozzáértő benyomást keltettek,
mindenki tudta, hogy férfi munkában járatos hölgyekről van szó." Korábban
azonban nem ismerték el ennyire a forradalmi öltözet viselőit, gyakran váltak a
férfi karikaturisták áldozatává. A kosztümös, dolgozó nőt nemtelen, alaktalan,
taszító lényként ábrázolták.
Valamivel később, a XX. század elején a nemtelenségnek hadat
üzentek a nők szavazati jogaiért harcoló szüfrazsettek, s megkövetelték
tagjaiktól, hogy felvonulásaikon legszebb ruháikat viseljék. Kiáltványaikban
arra buzdították a nőket, legyenek nőiesek, ne engedjenek a társadalmi
elvárásoknak, amelyek nemtelenségre kárhoztatják őket. - magyarázza Jarvis.
El a kezekkel
A kosztüm a viktoriánus korban a fehérgalléros munkaerő és a
prostituáltak megkülönböztetésére is szolgált. "A férfiak akkoriban még nem
szoktak hozzá, hogy a rendes lányok gardedám nélkül járják az utcákat, azonban a
kosztümös nő látványának egyértelmű üzenete volt: dolgozni megyek vagy munkából
jövök. El a kezekkel!"
A nők többsége újságíróként, gépírónőként, könyvelőként vagy
telefonos kisasszonyként dolgozott és bár ritkán kerestek ugyanannyit, mint a
férfiak hasonló munkakörben, vásárlóerejük mégsem maradt észrevétlen.
A nő, mint potenciális vásárlói célcsoport egyre jelentősebbé
vált, s egyre több nőknek szóló reklámot készítettek, a ruhadivattól elkezdve a
bőrápoláson át a haj, gyógyszer és illatszer-reklámokig.
Szűk szoknya, kivágott top
A blézer, amelyet a férfiak zakójáról másolva ültették át a női
divatba sokkal könnyebben beépült, mint a szintén a férfiaktól kölcsönzött
nadrág.
Először az első világháborúban a lőszergyári munkásnők viseltek
nadrágot. Azonban békeidőben sokáig szigorúan szabadidős viseletként jöhetett
számításba, ám az idő haladtával ez a megszorítás is kihalt és a nadrág is
szerepet kaphatott egy elegáns női öltözékben.
Azonban Jacqueline de Baer divattervező szerint még napjainkban
is előfordul egyes vállalatoknál, hogy a munkahelyi uniformisnál a cégvezetők
megtiltják a nadrág viseletét.
Yves Saint Laurent-nak köszönhetően az 1960-as évek vége felé a
nadrágkosztüm is elfogadott női öltözetté vált, azonban a divatbemutatókon
eleinte forradalminak ítélt férfias viselet csupán a 80-as évekre terjedt el
kényelmes munkahelyi ruházatként.
"Ahogy a nők egyre magasabb és elismertebb pozíciókat értek el,
úgy nőtt az önbizalmuk a nadrág-viseléssel kapcsolatban is." - magyarázza Pamela
Church Gibson a londoni Divatakadémia tanára.
Űrhajós válltömések
Joan Collins
A '80-as
években a nők ismét energikusan kezdtek öltözködni. Joan Collins a Dinasztiában
méteres válltömésekkel jelentkezett, és rikító alapszínekből ruházkodott.
Ugyanakkor a korszak öltözködési bestsellere a John Molloy által írt Dress for
Success a ruházkodás régi sztereotípiáit erősítette meg.
"Molloy újra megfogalmazta azt a szabályt, hogy a sikeres nőnek
kosztümöt kell hordania, persze az elmaradhatatlan nőies kiegészítőkkel együtt",
mondta Church Gibson. "Egy nő nem lehet túlságosan szexi, ha ez aláaknázza
szakmai képességeit"
Gibson szerint a Sex in the City Mirandája a molloy-i elvek
megtestesítője. "Szakmai szempontból Miranda a legsikeresebb - a negyedik széria
végére egy cégjogokkal foglalkozó iroda partnere lesz. Legtöbbször elegáns,
sötét színű blézert hord, a nőiesség kifejezőjeként megelégszik egy
ezüstlánccal."
Stílusszabályok nőknek és férfiaknak
Bár a nyakkendőnek (szerencsére) nincs női megfelelője, Gibson
visszautasítja Thompson érvelését, miszerint a szakmai magaslatokon tündöklő
nőknek gyengébb elvárásokkal kell szembenéznie.
"Léteznek szabályok, amelyek szigorúan meghatározzák, hogyan
öltözzön egy nő, mégpedig kevésbé nyilvánvaló, körmönfont szabályok - Thompson
ezt figyelmen kívül hagyja."
Szerinte a nők kötelezőnek érzik a sötét ruhát, amíg fölfelé
törekednek a ranglétrán, ám azonnal világosabb színekre váltanak, amint elérik
az áhított pozíciót. "Rengeteg ambíciózus fiatal nőt látni, akik lábközépig érő
szoknyában, tengerészmintás blézerben és körömcipőben kapaszkodnak fölfelé a
szamárlétrán."
A Munkaügyi Bíróság egyelőre nem döntött a Thompson-ügyben, de
ha a panaszos a siker érdekében akar öltözködni, jobb ha felköti a...
nyakkendőjét.
|